lørdag 16. mai 2009

Heime i Spind

Denne uken har jeg vært hjemme og jobbet litt på gården. På spørsmål om det er mye å gjøre, bruker jeg å si at mor har ei liste som er like lang som sju vonde år. Det er riktignok en sannhet med modifikasjoner, men faktum er at gården skal gjennomgå tidenes oppussing og fremstå i sin skjønneste prakt 8.august inneværende år. Det skal blant annet legges ny platting mellom ”guttehuset” og hovedhuset samt at sistnevnte bygning skal males. Totalt tror jeg det er 11 bygninger tilknyttet gården (mange små). Låven ble malt i fjor, men her skal betongen spyles rein. Ellers blir det en utfordring i å få plenen flat og fin, samt å overtale far til å få flyttet alt av ”traktor-kjafs” vekk. Mor er i grunn bare glad til, selv om det kommer til å bli mye jobb fremover: ”Æk e så glad kver gang mi kan ha ein konfirmasjon eller bryllup på gården, for då fer mi gjort så møe.”

Anettes påstand om at hun aldri slapper så godt av som når hun er på Birkenes, kan også jeg gå god for. Jeg har ikke lagt merke til hvor stille det er i Spind før jeg nå har bodd ¾ år i Oslo. Denne uka har jeg brukt en del tid på vedkløyving og det er deilig å bruke kroppen til noe ”matnyttig,” ikke bare lese pensumbøker! Samtidig er det stor rekreasjon i å se lammene sprinte over jordene. De siste tre somrene har jeg vært i Førde og jobbet i Sparebanken Sogn og Fjordane. Det har vært fint det, men det skal bli bra med en sommer hjemme på garden med fysisk arbeid.
Til slutt en liten hilsen til bloggens kvinnelige lesere: Torsdag kveld var jeg og besøkte ett av fars 10 lammebeiter. Dette beitet ligger vis a vis feriehuset som Alexander Rybak besøker ei uke hver sommer. Så får vi ønske han lykke til i kveld og regner med han vil komme første uka i juli denne sommeren også.


Nils Edvin

2 kommentarer:

Mort1 sa...

:) Det var et trivelig innlegg! Minner meg litt om tilstandene hjemme i Oppdal da broren min giftet seg for et par år siden :) hehe! Lykke til med tiden som kommer :) Hipp hurra for Numme 1 og 2

Anette & Nils Edvin sa...

Hei, Morten! Har du rotet deg inn her? :D
Tipper det var skikkelig låvebryllup i Oppdal for noen år siden ja.
Riktig god sommer!
Nils Edvin